تبلیغات
مطالب ازاد - سیستم آموزشی نیازمند تغییرات محتوای است نه ساختاری

اجرای سیستم «6.3.3» بازگشت به 40 سال پیش است!

 

 

 90/7/28

سیستم آموزشی نیازمند تغییرات محتوای است نه ساختاری


شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر سیستم آموزشی از 5-3-4 به 6-3-3- را مطرح كرده كه انتقادات بسیاری به آن وارد است/ ابتدا باید عیوب سیستم 5-3-4 فعلی توسط استادان و كارشناسان آموزشی بررسی شود سپس تغییرات صورت گیرد.

ایلنا: «سیستم آموزشی كشور برای رسیدن به تحولات بنیادین پیش از تغییرات ساختاری نیازمند تغییرات محتوایی و مضمونی است.»

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو ایلنا، با اعلام این مطلب افزود:« شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش تغییر سیستم آموزشی از 5-3-4 (پنج سال ابتدایی، 3 سال راهنمایی و چهار سال دبیرستان) به 6-3-3- (6 سال ابتدایی، 3 سال راهنمایی و 3 سال دبیرستان) را مطرح كرده كه انتقادات زیادی به آن وارد است.»

"محمد حسن دوگانی آغچغلو" افزود: «آموزش و پرورش نخست باید به این سوال اساسی پاسخ دهد كه در دهه اخیر چقدر توانسته به اهداف مورد نظر امام، رهبری و مردم در حوزه آموزش نزدیك شود.»

وی تصریح كرد: «سیستم آموزشی باید پاسخگوی نیازهای تربیتی آموزش و مهارتی و فرهنگی در كشور باشد؛ باید دید برآیند آموزش و پرورش در سه دهه گذشته چنین بوده است یا خیر.»

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس ادامه داد: «نظام آموزشی كشور مثل سایر بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارای اسناد بالا دستی سند چشم انداز توسعه، سند توسعه ملی و نقشه جامع علمی كشور است بنابراین تغییراتی كه در سیستم آموزشی اعمال می‌شود باید هم راستا با اسناد مذكور باشد.»

نواقص سیستم آموزشی گذشته بازیابی شود 
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: «به نظر می‌رسد سیستم آموزشی كشور برای رسیدن به قدرت نخست منطقه در افق 1404 پیش از تحولات ساختاری نیازمند تحولات محتوایی است.»

استاد دانشگاه كرمان گفت: «باید عیوب سیستم 5-3-4 فعلی توسط استادان و كارشناسان آموزشی بررسی شود سپس تغییرات جدید در صدد رفع آن باشد.»

دوگانی آغچغلو خاطرنشان كرد: «اینكه دانش آموزان ایرانی پس از 12 سال تحصیل تنها بتوانند آماده كنكور شوند و هیچ مهارتی به جز خواندن و نوشتن نداشته باشند باید مورد بررسی قرار گیرد.»

وی اظهار امیدواری كرد پیش از شروع به تغییرات ساختاری برای محتوا و مضمون نظام آموزشی چاره‌ای اندیشیده شود.

 

اجرای سیستم «6.3.3» بازگشت به 40 سال پیش است

ایلنا: یك كارشناس آموزش و پرورش گفت‌: سیستم «6.3.3» همان سیستمی ‌است كه 40 سال پیش در زمان دانش آموزی آقای حاجی بابایی اجرا شد.

"احمد شیرزاد" در گفت وگو با ایلنا با ابراز تاسف از تغییرات ساختاری بدون نتیجه در نظام آموزشی كشور گفت:«وضع به گونه ای است كه چند نفر در شورای عالی آموزش و پرورش می‌نشینند و ناگهان تصمیم به تغییر نظام آموزشی می‌گیرند بدون آنكه تبعات چنین تصمیمی ‌را در نظر بگیرند.»

روش تصمیم گیری در وزارت آموزش و پرورش اشتباه است

احمد شیرزاد روش تصمیم گیری در وزارت آموزش و پرورش را اشتباه دانست و افزود: «همین موضوع موجب شده است تا شاهد روند فرسایشی تغییرات در سیستم آموزشی كشور باشیم.»

شیرزاد تصریح كرد: «از آن جایی كه سیستم«6.3.3» نیز بر مبنای همین روش غلط تصمیم گیری به تصویب رسیده است نه تنها اجرای آن با مقاومت جامعه رو به رو خواهد شد بلكه مجریان آموزش و پرورش نیز به آن روی خوش نشان نخواهند داد.»

قبل از تصویب سیستم«6.3.3» باید نظر سنجی می‌ شد

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ششم با بیان اینكه این روز‌ها در محیط‌های آموزشی فقط دستورات به صورت بخشنامه به زیر مجموعه‌‌ها ابلاغ می‌شود بدون اینكه تحقیق و پژوهشی صورت گرفته باشد، افزود: «قبل از تصویب سیستم«6.3.3» هم باید نظر سنجی صورت می‌گرفت و فضایی فراهم می‌شد كه موافقان و مخالفان عقاید خود را در این زمینه مطرح می‌كردند.»

وی با تاكید بر اینكه وزیر آموزش و پرورش باید افكار عمومی ‌را برای اجرای سیستم «6.3.3» قانع كند، گفت: «ایشان باید توضیح دهند سیستم آموزشی فعلی چه مشكلی داشت كه ایشان را مجبور كرد تا دوباره دست به تغییر نظام آموزشی بزند.»

اشکالات نظام آموزشی فعلی با تدبیر حل می شد

شیرزاد با اظهار اینكه "گاهی یك استدلال زود گذر اجرایی، سال‌ها كشور را درگیر می‌كند" افزود: «اگرچه بر نظام آموزشی فعلی اشكالاتی وارد است اما همه آن‌ها با تدبیر حل می‌شد و نیازی نبود كه وزارت آموزش و پرورش با یك تصمیم غیر عاقلانه نظام آموزشی كشور رابه هم بریزد.»

سیستم «6.3.3»تبعات اخلاقی و تربیتی بسیاری به دنبال دارد

این كارشناس آموزش و پرورش با تاكید بر اینكه اجرای سیستم «6.3.3»تبعات اخلاقی و تربیتی بسیاری به دنبال دارد، افزود: «در دوره ابتدایی دانش آموزان 6 ساله كه در طفولیت به سر می‌برند در كنار دانش آموزان 12 ساله كه در سن بلوغ هستند، قرار می‌گیرند که با این وجود مدارس از تركیب نامتجانسی برخوردار خواهند شد.»

حضور همه دانش آموزان متوسطه در یك مدرسه فاجعه آور است


وی حضور دانش آموزان دوره اول ودوم متوسطه را در یك مدرسه فاجعه‌آور توصیف كرد و افزود: «در صورت اجرای سیستم «6.3.3»این دو مقطع باید در مدارس جداگانه‌ای تحصیل كنند و وزارت آموزش و پرورش باید توضیح دهد كه چه تدبیری در این زمینه اندیشیده است.»

شیرزاد در ادامه با بیان اهداف شكل گیری دوره راهنمایی در نظام آموزشی كشور گفت: «فراهم كردن مسیری كه دانش آموزان در آن به انتخاب شغل آینده خود بپردازند از جمله اهداف شكل گیری دوره راهنمایی بود كه باید مشخص شود آیا در سیستم«6.3.3» همچنان این هدف وجود دارد.»

حاكم بودن تنگ نظری در سیستم آموزش و پرورش كشور

وی از مشاوران به عنوان اركان دوره راهنمایی نام برد و افزود: «اگرچه در سال های گذشته به خوبی از آن‌ها استفاده نشده است اما باید معلوم شود كه در این سیستم تمهیداتی برای تربیت نیروی مشاور در نظر گرفته شده است.»

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از حاكم بودن تنگ نظری در سیستم آموزش و پرورش كشور یاد كرد و افزود:« همین مساله باعث شده است كه نیروهای با كیفیت جذب این سازمان نشوند.»

وزارت آموزش و پرورش نیروهای با كیفیت جذب كند، كافی است

وی خاطرنشان كرد: «به عقیده من لازم نیست آقای حاجی بابایی ساختار نظام آموزشی را مدام تغییر دهد، همین که تلاش كند نیروهای با كیفیت جذب وزارت آموزش و پرورش شود، كفایت می‌كند.»

وی با تاكید بر اینكه تغییر ساختار آموزشی كشور در حالی رخ می‌دهد كه محتوای كتاب‌های آموزش بسیار ضعیف است، افزود: «سیستم «6.3.3»جز مشكل چیزی نصیب جامعه نخواهد كرد اما با بی اعتنایی ‌های وزیر سال آینده اجرا خواهدشد.»